donderdag 21 augustus 2008

Muziek online: in een sociaal netwerk: 20

Ben vanochtend meteen achter de pc gaan zitten om ding 20 verder te ontdekken, maar helaas, de pc thuis liep voortdurend vast , wat een frustatie.Computer opgeschoond, waterpolovrouwen goud zien winnen op de OS en een aantal artikelen gelezen over last fm.
Via het account van 23 dingen een nummer toegevoegd nl Steve Miller Band met het nummer The joker.
Ik kende last fm niet , wel iTunes, waar ik ook favoriete nummers kan zoeken en aan mijn eigen lijst, (dwz die van mijn dochter) kan toevoegen en afspelen. Zie dat in dit account ook veel klassieke muziek staat!! Uit de achtergrondartikelen begrijp ik dat juist voor de nieuwste popmuziek Last fm een factor van betekenis wordt :
http://zoeken.bibliotheek.nl/?q=popradio%20kamer in de gaten houden dus.
Verder nog tegengekomen een artikel in het Parool waar een deel uit overneem:"Op de muziekbeurs Midem in Cannes maakte het bedrijf Qtrax bekend een overeenkomst te hebben gesloten met de Grote Vier (platenmaatschappijen) voor het aanbieden van legale downloads. De financiering zou komen uit advertenties. Daar hebben we vaak van gedroomd: muziek uit een virtuele waterkraan, die we maar open hoeven te draaien. En dat alles nog gratis ook. Op zich is betalen geen probleem - alleen niet te veel. Daar staan we op, nadat vooral wij jarenlang de rekening van de cd gepresenteerd hebben gekregen. Maar we zijn consument, geen dief" en Zo gaat het al te vaak: het borrelt heel hard op het internet, maar een paar dagen later kun je pas werkelijk vaststellen wat er is overgebleven van alle commotie. De bekendste internetjukebox (hoe moet je 'm anders noemen), last.fm, had eveneens gesproken met de Grote Vier. Via de website zullen we nu ook complete cd's van de beroemdste muzikanten kunnen beluisteren. Free the music is de naam van deze dienst van last.fm - al moet je na een liedje drie keer beluisterd te hebben, overgaan tot aanschaf. Dat gekochte liedje kunnen we dan vervolgens niet afluisteren via onze iPod. En tot nu toe werkt de dienst alleen in Amerika, Groot-Brittannie en Duitsland. De rest is 'een rechtenkwestie'" (Parool 16-02-2008)
Wel iets om in de gaten te houden , maar er zijn blijkbar ook nogal wat eendagsvliegen in de muziekwereled.Ik heb het gevoel dat hier voortdurend nieuwe ontwikkelingen zijn.
Zelf maak ik geen account: ik zou niet weten wanneer ik er tijd voor zou hebben en dan liggen er nog veel cd's die ik ook weer wil afluisteren en anders luister ik tijdens het computeren naar een speellijst van iTunes met mijn eigen favorieten.Het zou wel kunnen dat ik nog eens een mp3speler koop om "mijn hits"te beluisteren, waarschijnlijk gekoppeld aan een boxje, want de hele tijd met die oortjes lopen vind ik niks.

2 opmerkingen:

Boekenwurm zei

Hoi Riemie,
Ik heb wel een account aangemaakt bij Last.Fm. het liep eerst helemaal niet goed maar de laatste dagen lukt het en als het eenmaal werkt is het best leuk,soms krijg je heel verrassende uitvoeringen van nummers,maar ik ben het met je eens , er zijn vele manieren om naar je favoriete muziek te luisteren.
Nu nog maar 3 dingen....
groeten,Lidwien.

carla zei

Hoi Riemie,
Ha, je bent weer een stuk verder, heb zelf Last.Fm nog helemaal niet bekeken. Voel me daar ook heel schuldig over.
Tot maandag!