zaterdag 23 augustus 2008

23 dingen.

You E35 Tours sous la pluie, 24 mai 2008, midi : Pizzeria La Scala (détail)





Het is gelukt, net op tijd de eindstreep gehaald.Dus nu tijd voor de evaluatie.


Mijn doel om hieraan mee te doen was vooral beter op de hoogte te raken van de nieuwe ontwikkelingen op internet en web 2.0 beter te gaan begrijpen. Dat is voor mijn gevoel wel gelukt. Door zelf aan de slag te gaan aan de hand van de 23 dingen ben ik heel veel nieuwe dingen tegengekomen en kan een aantal daarvan ook gebruiken,zoals deze weblog bijvoorbeeld die we in de startbijeenkomst al meteen gemaakt hebben.

Mensen en blogs die ik zeker blijf volgen omdat ze mij prima op de hoogte kunnen houden zijn:
http://www.moqub.com/ met nu weer een leuke discussie met als titel Baliemedewerker zijn in de bieb, dat kan toch iedereen Ze (Liesbeth Mantel) heeft een lezing gehouden op de NBV-themadag in mei en daar heb ik veel van opgestoken en het viel mooi samen met deze cursus.
Verder blijf ik ook http://www.zbdigitaal.nl/ volgen: voor ons vak altijd actueel en ik heb er ook veel aan gehad tijdens de cursus!
Ik wil hier nogmaals het artikel van M.J.Klaver in de NRC noemen (zie ding 17 )waarin duidelijk wordt waarom het web 2.0 zo belangrijk is. Wat ik leuk vond is dat ze heeft gereageerd op mijn blog en vertelde dat zij zelf cursuleider van 23 dingen in Haarlemmermeer is geweest. Misschien kunnen wij haar in de toekomst ook eens uitnodigen.Kwam in haar 23dingenweblog http://mjk23.blogspot.com/ tegen:http://www.youtube.com/user/YouBieb van de bieb in Den Haag. Bekijken! dit gebeurt er nu al in Nederlandse bibliotheken.
Ontdekte vanavond ook de sitehttp://www.blog.nl/ met themablogs en bedrijfsblogs.Weer veel te lang blijven hangen en dat was wel een probleem tijdens deze cursus: de tijd die het kost!
Waar ik enthousiast over ben:de meeste items wel, Librarything is leuk, documenten delen, wiki's, fotos bewerken, podcasts, aquabrowsers en gedeelde catalogi.
Het enige wat mijn leven niet eenvoudiger maakt is rss en feeds. Ik heb persoonlijk genoeg aan een aantal favoriete en interessante sites.Bovendien begrijp ik de feeds denk ik ook niet helemaal:op dit moment hoeft het voor mij niet zo.

De weblog bijhouden kost tijd, maar is wel leuk.Ook het lezen van de andere blogs bracht me weer op ideeën en duidelijk is hoe ieder het op zijn/haar manier doet en daar kun je weer van leren.
Ik kan iedereen deze cursus aanraden, ik heb er heel van van opgestoken.Wel zou ik nieuwe cursisten er op wijzen dat het heel veel tijd kost en dat je voortdurend het gevoel hebt dat het niet genoeg is wat je doet.

Mijn grootste probleem was dat ik sommige dingen wel 100 maal moest proberen voordat het lukte , je weet niet wat je fout doet (bijv. het linken in de weblog heb ik heel vaak geprobeerd en uiteindelijk heeft Liesbeth het me voorgedaan) Het had een hoop frustatie gescheeld als er halverwege een bijeenkomst geweest was waarin je dit soort praktische zaken had kunnen bespreken.Bovendien leer ik iets het snelst als ik het gezien heb.

Hoe het in de toekomst gaat: web2.0 zal een steeds grotere rol krijgen in ons werk, er komen dagelijks nieuwe ontwikkelingen bij en de vraag is wat wij er mee gaan doen.Zag in mijn postvak al weer ding 24 van Aline!
Nu eerst even genieten van het feit dat ik deze 23 dingen heb gedaan.


4 opmerkingen:

Boekenwurm zei

Hoi Riemie,
Hoera, je hebt het gehaald. Gefeliciteerd!
En dat 24ste ding laten we mooi nog even voor wat het is, toch?
Tot morgen,Lidwien

carla zei

Hoi Riemie,
Dus ook op de valreep mijn felicitaties!!
Wat zouden we er veel mee kunnen en hopelijk gaan we er ook echt een paar dinegn van gebruiken.
Tot morgen!

elisabeth zei

Hoi Riemie,

Geweldig!!!
Race tegen de klok, maar met glans gehaald, gefeliciteerd!

Liesbeth

Unknown zei

Hoi Riemie,

gefeliciteerd! Vast wel blij dat je alle dingen hebt gedaan zeker? En nu uitrusten en weer andere dingen doen, of nog een beetje doorgaan?

Moqub