zaterdag 23 augustus 2008

De laatste dingen 21 en 22.

Eindelijk de laatste dingen!! Allereerst heb ik me weer ingelezen en sites bekeken en daarna me aangemeld bij http://library20.ning.com/ en bij http://bibliotheek20.ning.com/ kwam bij bibliotheek20 een aantal bekenden tegen.
Citaat uit ding 22 over de toekomst van bibliotheken:"De moderne bibliotheek is niet alleen een fysieke bibliotheek waar gebruikers heengaan (zowel online als in de echte wereld), maar zal tevens de diensten aanbieden op de (virtuele) plekken waar gebruikers zijn. En de moderne bibliotheek maakt gebruik van de Web 2.0 tools waar zij (die gebruikers) al vertrouwd mee zijn."
Ik weet niet hoeveel van onze klanten al vertrouwd zijn met al die Web 2.0 tools: daar zou ik wel eens onderzoeksresultaten van willen lezen. Ik heb zelf het gevoel dat we als bibliotheek onze klanten hiermee zouden kunnen helpen.Wel kan ik me voorstellen dat we in de virtuele bibliotheek nieuwe klanten krijgen, die we niet zo vaak in de fysieke bibliotheek tegenkomen.
Maar eens een kijkje genomen in de Ann Arbor District Library in Michigan: wat een mogelijkheden!Ik kwam o.a. bij het volgende tegen:
http://www.awardannals.com/wiki/Category:Book_awards een wiki gevonden met een overzicht van een heleboel Book awards: je blijft doorklikken! als je een titel hebt gevonden die je aanspreekt klik je door op de beschrijving en kun je via WorldCat ontdekken dat de titel die ik uitprobeerde op 358 km in Kent te krijgen is.Ook dat er van De aanslag van Harry Mulisch 7 Michigan eLibrary libraries have this item 7 exemplaren in de omgeving zijn.
Daarna naar MyDiscoveries bij de OBA (mezelf maar aangemeld, want het 23dingen account deed het niet) : ook hier weer onder de indruk van alle mogelijkheden en tenslotte http://www.worldcat.org/ wat ik al vaker ben tegengekomen en ook hier ben ik weer verrast door de vele mogelijkheden.

2 opmerkingen:

Anita zei

Hallo Riemie, wat heb jij de afgelopen week hard gewerkt zeg! Ik lees nu ineens allemaal nieuwe berichtjes op de site. Geweldig. Nu de evaluatie nog... en je bent bij de finish! Groeten, Anita

carla zei

Hi Riemie,
Sluit me helemaal aan bij Anita. Tot maandag.